בשר, כשרות, שחיטה ומה שבניהם

מערכת שורש  כו כסליו, תשפ  12/24/2019

מה ניתן ללמוד מההיסטוריה?
.......................

בשר, כשרות, שחיטה ומה שבניהם
שחיטה ביהדות נחשבת למקצוע תורני ועל כך מקצוע מקודש. במקצוע זה יכול לעסוק אדם ירא שמיים בלבד. שוחטים מתחלקים לשני סוגים עיקריים, שוחטי עוף ושוחטי בהמות גסות ודקות כגון צאן ובקר. אלו הבוחרים ללמוד שחיטה ולעסוק בבקר וצאן יעברו לימודים ארוכים יותר אך רובם ייסתפקו בעיסוק בשחיטת עופות בלבד. תפקידו של השוחט הוא לוודא את חדות וחלקות הסכין ולבצע את השחיטה על פי כללי ההלכה. בנוסף אחריותו גם לבדוק האם החיה אותה הוא שוחט נקייה מטרפות. טרפה היא חיה שאיננה בריאה ועלולה למות או לחלות.

חלק גדול ממהלך הלימודים הוא שחיטה בפועל. מלבד התנסות מעשית לומדים גם לזהות את המקומות הנכונים והמדוייקים בצוואר החיה שם יש לבצע את השחיטה. בדיקת הריאות ווידוא העדר סרכות הם חלק נוסף בפעולות הבדיקה של השוחט. ולבסוף בדיקת כלי הנשימה והוושט משלימה את הידע האנטומי.
שוחטים רבים בוחרים במסלול של בודק. בשונה משוחט, בודק אינו מבצע את תהליך השחיטה הפיזי אלא משלים את הבדיקות הפיזיות המקיפות ולרוב עובד בצמוד ולשוחט ושניהם משלימים זה את זה.

הסכין – מהירות, דיוק ומיומנות.
סכין השוחט היא כלי עבודתו העיקרי. השחזת הסכין היא פעולה מורכבת שיש לעשותה תוך שימת לב קפדנית לפרטים. כיוון ההשחזה, זווית הלהב ומהירות כלי ההשחזה חשובים ביותר על מנת להגיע לתוצאות הרצויות. הכלי בו ישתמש השוחט בכדי לשייף את הסכין נקרא, אבן משחזת. האבן יכולה להיות סינתטית או טבעית ופניה חלקות. את האבן יש להרטיב מעט לפני פעולת ההשחזה. קורס שחיטה מקיף יכיל בתוכו שיעורים מיועדים ספציפית לנושא ההשחזה ולחשיבותו. לבדיקת החדות מצמידים את הסכין בעדינות לתחתית כף היד וניתן לחוש באיכות ההשחזה. טכניקת אחיזת הסכין ביד יציבה מקבלת גם היא פרק חשוב במהלך הקורס ומשלימה את טכניקת אחיזת החיה. שחיטה שמבוצעת לפי כל הכללים נחשבת שחיטה כשרה.
שחיטה בקצב מופחת יותר נחשבת כשרה למהדרין. זאת משום השהשוחט מסוגל להקדיש לבדיקת הסכין זמן רב יותר.

ברכה עליך ועל בני ביתך.
החלק העיוני שלומדים רבנים במהלכו של קורס שחיטה עוסק בעיקרו בהלכות, המסורות והחוקים שעומדים בבסיס עבודת השוחט. הלכות שונות שמקורן ב״שולחן ערוך״ עוסקות בין השאר בכיסוי הדם, טרפות והכשרת הכלים. מלבד מסורות וחוקים עוסק החלק העיוני של קורס שחיטה בשלל הברכות המקובלות לפני, במהלך ואחרי השחיטה.

שחיטה כמו בעבר, כאשר שוחט מקבל לחזקתו את החיה ומשם מתחיל התהליך איננה נפוצה. כיום רוב השחיטה נעשית בבתי מטבחיים בהם השוטח הוא בעיקר אדם המבצע פיקוח ויזואלי לוידוא טיב השחיטה. שחיטה בבתי מטבחיים מתאפשרת רק עם קבלת היתר מהשירות הווטרינרי. חלק גדול מהבשר בימינו מגיע מחוץ לארץ ושוחטים נוסעים לארץ המקור לוודא את כשרות השחיטה.